28 sep - Infobesitas

Angst om er niet bij te horen, om iets te missen van de grote hoeveelheid informatie. Het maakt jullie ziek.

Geen zwaarlijvigheid, obesitas, maar informatieovervloed, infobesitas. Het is een nieuwe ziekte. Ook dé nieuwe trend, vooral onder jongeren. Met als klacht: vermoeidheid, slaaptekort, concentratieproblemen. Met als verrassende diagnose: de angst om iets te missen en er niet bij te horen.

Met de komst van de nieuwe media wordt er op jongeren een tsunami van informatie afgevuurd. Jullie zoeken deze informatieovervloed zelf heel actief op, getuige het aantal accounts op Facebook en andere netwerksites, de tijd die jullie doorbrengen op internet en sociale netwerken, de hoeveelheid sms’jes die jullie sturen, soms 75 per dag, de manier waarop jullie naar nieuws zoeken op internet en hoe internet is ingebed in hun dagelijks leven.

Het schijnt dat jullie brein is gevoelig voor stimuli en feedback. De mediaconsumptie krijgt net als bij gamen verslavende kenmerken. Het continu bereikbaar zijn en continu alles willen volgen heeft een keerzijde. Het kan doorslaan naar informatiestress.

Trendteamlid Rosa-Maria Koolhoven van YoungWorks, een bureau voor jongerencommunicatie, heeft er een naam voor: infobesitas. Zij stelde bij zichzelf vast dat ze een aardige informatiejunk aan het worden is. Via blogs, twitter en Facebook wil ze constant op de hoogte blijven van wat er gebeurt. Op haar toetsenbord is de F5-toets het populairst, de knop waaronder de computer aangeeft of iemand iets nieuws of interessants heeft gepost. Koolhoven pikte de term op van een Amerikaanse blogger.  „Is het verveling?", vroeg Rosa-Maria zich af. ,,Nee, ze heeft genoeg te doen. Is het oprechte interesse? Nee, ook niet. Het is haar angst om dingen mis te lopen, maar ook vooral een dwangmatige verslaving. Ze vond het een probleem worden.”

Ze denkt dat deze angst te maken heeft met de zogeheten peer pressure: bang om iets te missen wat zich afspeelt onder jouw vrienden. Infobesitas heeft volgens haar invloed op hoe je je voelt. „Er verschijnen onderzoeken die vaststellen dat iemand zijn adem inhoudt als hij zijn mail binnenhaalt. Het heeft dus invloed op je ademhaling, je geestelijk en lichamelijk welbevinden. Docenten vragen zich af of jongeren die gaan multitasken om tijd te winnen dat wel kunnen. Uit onderzoek blijkt dat jullie minder goed multitasken dan volwassenen. Het tegelijk uitvoeren van verschillende taken duurt langer, omdat ze elkaar beïnvloeden.”

Mediagebruik en mobiel internet zijn nog te weinig ingepast in de opvoeding. „Voor ouders is het nieuw en onbekend. Bijna één op de vier kinderen krijgt van ouders tussen hun zesde en achtste jaar hun eerste mobieltje. Hippe ouders sturen soms een sms’je naar boven met de mededeling dat het eten klaar is. Maar ze klagen ook dat er minder tijd overblijft om met elkaar te praten. En dat hun kinderen snel zijn afgeleid, dwangmatig worden en moeite hebben om zich te concentreren en het huiswerk af te krijgen.”

Wat zou je er tegen kunnen doen?

  • Houd 2 à 3 dagen bij hoe vaak je e-mail, telefoon, facebook e.d. checkt.
    Om infobesitas te voorkomen moet je bewust worden van je gedrag. Schrijf elke keer op papier wanneer je informatie aan het zoeken bent. Doe dit 2 à 3 dagen. Kijk hier vervolgens naar. Wanneer je opmerkt dat je de afgelopen dagen wel erg veel op internet of je mobiele telefoon hebt gekeken is het van belang dat je afstand probeert te nemen van deze apparaten.
     
  • Rustig aan ... en haal diep adem.
    Beseffen en aanvaarden het feit dat jouw wereld niet zal instorten als je niet onmiddellijk reageert op je e-mail, voice mail, tweets of facebook.
     
  • Stel informatieloze momenten in.
    Dit is het gemakkelijkst als je voornamelijk de computer gebruikt voor het verkrijgen van informatie. Je kunt die dan simpelweg uitzetten. Dit zal niet eenvoudig zijn, maar het helpt wel. Een goed idee is om ‘s avonds voor het slapen gaan een rustmoment in te lassen, bijvoorbeeld om 20:00.
     
  • Neem controle over je e-mail.
    Neem de controle over je e-mail. Een blik op de onderwerpregel is alles wat je nodig hebt om de meeste ongewenste e-mails te identificeren. Houd je nieuwsgierigheid onder controle en druk op de delete-knop.

 

 

Vragen formulier

Stel je vragen via WhatsApp op nummer: 06-46192488